Tyvärr har många bilmodeller ett väldigt dåligt hel- och halvljus, och ett sätt att lösa problematiken är att antingen skaffa konverteringslampor eller att sätta på ett par extraljus i fronten. Jag föredrar det senare då jag alltid eftersträvar så mycket ljus som möjligt när jag kör bil. Jag har tidigare använt Halogen från Bosch som jag var rätt nöjd med, men i jämförelse med mina extraljus led märker man stor skillnad. Mängden ljus men också ljusintensiten skiljer sig mycket från mina gamla Bosch. Utseendet är mer modernt naturligtvis men också mer tåligt, d.v.s lampan har en högre kapslingsklass som skyddar den emot fukt och vatten. Det finns egentligen ingen anledning att satsa på annat än extraljus led tycker jag, fördelarna är helt helt för många.
Extraljusramp är mest praktiskt i slutändan
Smaken skiljer sig såklart men det finns fördelar med en ramp som är svåra att förbise, framförallt den praktiska biten. Till skillnad från runda ljus så ger en extraljusramp betydligt slutresultat. Detta är dock väldigt subjektivt, en del tycker tvärtom och vill gärna att extraljusen ska stå ut och synas så mycket som möjligt. Det är givetvis inte det lättaste att veta om man tidigare inte haft extraljus, men att välja ett godkänt extraljus som man får köra med på allmän väg är viktigt. I Finland (ett land som jag åker ofta till) är dom stenhårda med regler och du kan faktiskt få böter om detta inte efterföljs.